söndag 25 januari 2009

Vertikalprovning II


Dags för en ny vertikalprovning! Den förra var Samuel Adams Imperial Pilsner, 2007 vs 2008.
Nu var det dags för Sierra Nevada Anniversary, 2007 vs 2008.

Hade medvetet sparat en Anniversary från förra året, för att kunna dels jämföra hur en öl av denna typ (APA/IPA) står sig efter drygt 1 år, samt hur den upplevs jämfört med den färskare versionen.
Något som gör det mer intressant är väl att man vanligtvis inte "lagrar" eller sparar på denna typen av öl, så för egen del känner jag att genom att vertikalprova så får jag ett litet hum om hur länge man kan spara en humlerik ale av denna typ, samt hur man kan förvänta sig att den kommer bli om man sparar den ett år - eller om man står inför att köpa en öl som har 1 år på nacken, i butik eller pub - är den fortfarande värd pengarna med ett år på nacken?

Nu är inte jag någon höjdare på att recensera öl och beskriva smaker och dofter, men jag gör så gott jag kan:

Färg & Utseende
2007: Orange/Bärnsten, väldigt lite skum, inga skumrester.
2008: I stort sett samma färg, men drar lite mer åt gult. 1-2 cm skum, en del skumrester.

Doft

2007: Mums. Luktar amerikansk humle så det stänker om det. Sötaktig honungslik doft. Cascade.
2008: Helt annan doft. Inte direkt den typiska amerikanska humledoften utan lite mer syrlig tråkig doft. Men ändå inte så att jag tror den blivit lite infekterad, det känns helt enkelt inte som de använt samma recept detta år. Inte Cascade..

Smak

2007: Står sig förvånandsvärt bra för att vara såpass "gammal". Har dock blivit mycket bittrare i sin framtoning, det är så att hela tungan drar ihop sig en aning.
2008: Ganska kort, tråkig och inte mycket beska. Känns helt klart som att det är helt annan/andra humlesorter som använts i denna. Kan det vara så att det är lite åt simcoe-hållet? (Även fast det inte står så på hemsidan)

Jämförelse
2007:an Påminner lite om Dale's Pale ale faktiskt.
2008:an Drar lite åt Mikkeller's "All others pale ale", men inte i närheten i kvalité.
En annan snarlik jämförelse kan vara den gamla Ölfabrikkens Pale Ale på flaska, jämfört med den nya Ölfabrikken Pale Ale på burk. Ni som testat båda förstår vad jag menar.

Har inte kontaktat Sierra Nevada för att kolla ifall det verkligen är samma öl i år som ifjol.
Ska bli intressant att se om det blir samma upplevelse av årets Celebration. Har kvar en från ifjol, så vi ska nog få till en ny vertikalprovning så småningom.

Så, efter två vertikalprovningar kan jag konstatera att det står 2-0 till de äldre versionerna! En smula förvånandsvärt faktiskt.

Avslutningsvis ser jag på Sierra Nevada's hemsida att de lagt till Torpedo IPA som "Year round offering" så förhoppningsvis kan vi få se den i Sverige framöver.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt bra initiativ med provningar som denna, väldigt intressant läsning. Kommer ihåg att jag köpte en Santas Private Reserve, Rogues "julöl 2007, någongång i maj och den hade också utvecklats väl trots att den är väldigt humlad. kanske är det så att det här med "lagring av humledominerad öl big nono" lite av en överdrift.

Anonym sa...

Mycket intressant läsning dempa! Nu är vi där igen med ett humlerikt öl som utvecklas till det bättre med lite lagring. Ser nu verkligen fram emot nästa vertikalprovning med Celebration.

Jag drack en Santa Private Reserve i nov förra året, mycket god.

Anonym sa...

Glömde meddela att Rover nu har Torpedo Ale på fat.

Anonym sa...

Intressant ja, jag har tyvärr inga sparade av sierra nevadas öl. Jag tycker alltid de är så goda att jag bara dricker upp dem direkt.. Blir iaf två sexpack celebration ale när den kommer, hoppas då kunna spara iaf en flaska till nästa år haha..

Anonym sa...

Underbar redogörelse! Det visar ju att man vet något först då man provat själv :)

Anonym sa...

Torpedon ser himla nice ut! Hoppas den kommer till bolaget.

Bara för att du håller på med de här testerna kan jag inte dricka upp mina öl som jag bara har 1 kvar av!

Har en Samuel Adams som lockar mig varje dag! :-)

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler