måndag 16 mars 2009

Ølfabrikken


Jag vet inte riktigt var jag ska börja.
Flera gånger har jag tänkt skriva ett inlägg angående detta men så har "ilskan" runnit ut i sanden.
Men det hela är ju ruskigt tragiskt.
Jag börjar från början.
Min vän Mo' pratar ofta om något som heter Ølfabrikken - och detta precis när jag flyttat till Göteborg och inte ens vet vad ett microbryggeri är. När jag sedan blivit en ölmedveten person så dricker jag både Ølfabrikkens Pale Ale och '100 grammare'. Hur fin öl som helst.
Pale Ale'n drack jag bland annat ett par gånger i somras på Haket. Ruskigt fin öl, med en härlig krispighet och fin beska. Riktigt kvalitetsöl.
Sedan började jag få höra historier om att Ølfabrikken gått i "konkurs".

Jag var inte mycket insatt i det, utan när jag var i Aalborg i November och besökte Ölkonsortiet så berättade ägaren för mig att Ølfabrikkens öl som nuförtiden gjorde på burk - inte alls var samma som förr. Han sa mycket på danska jag inte förstod, men att det hela i det närmaste var ett skämt i jämförelse med vad det brukar vara.
Jag behöver knappast tillägga att han inte sålde några Ølfabrikken i sin butik.

Det sjuka är att de nya "ägarna" på Ølfabrikken påstår att de brygger exakt samma öl som förr, enligt exakt samma recept. Deras porter var tydligen sjukt bra förr, den har jag smakat en mun av bara men var faktiskt fin. Den ska visst vara hyfsat bra fortfarande.
Hur är det då med deras pale ale? Tja, om vi säger såhär. De säljs på Danmarks motsvarighet till Konsum, för 7 DKR st! Ibland har de "ta 2 doser (burkar) för 10 DKR".
Låter detta som kvalitetsöl i dina öron?
Som ett exempel kan nämnas att en flaska Ølfabrikken Pale Ale kostat mellan 89 - 149 kr, beroende på vilken pub du valt att besöka i Göteborg.

Ägaren av Ölkonsortiet sa att jag skulle bli mäkta besviken på Ølfabrikkens Pale ale på burk. Jag hade dock inte räknat med en så fruktansvärd kvalitetssänkning. Jag minns att när jag öppnade en burk där nere på hotellet så blev jag helt ställd - ingen humledoft över huvudtaget. Snarare en liten unken maltig doft. Vid upphällande och provsmak kom jag fram till att den mer var lik en Märzen/Oktoberfest än en pale ale.

Idag gav jag den en ny chans, och kom fram till precis samma sak.

Det sjuka är att, som Gyllenbock skrev, Ølfabrikkens Pale Ale på burk kan kosta upp emot 99 kr på en svensk pub, och det mina vänner, är som att en Sofiero skulle säljas för 69 danska på Ölkonsortiet, Ölbutikken eller liknande..

Tack och lov att skaparen av Ølfabrikken är tillbaka med sitt nya projekt Beer Here. Än så länge har jag dock inte haft chansen att testa på hans skapelser. Men det kommer förhoppningsvis.

14 kommentarer:

Weine sa...

Intressant detta Dempa. Jag har inte smakat något från "nya" Ölfabrikken på burk men hört så mycket negativt så jag har ingen lust att förstöra min smått religiösa känsla som jag fick av en Ölfabrikken Porter på 75 cl-flaska.

Det finns ju ett gäng öl från Beer Here på Ölbutikken och med tanke på att vi ska ner dit snart har du ju möjlighet få att smaka någon av dem.

Fredrik sa...

Jag tycker dock fortfarande att burkvarianterna är bra och prisvärda (dom kostar ca 20kr för restauranger att köpa in ge eller ta någon krona) att dom inte håller samma kvalitet, det håller jag med om, portern som jag tycker är bäst är fortfarande riktigt bra tex.

Beträffande beer here så har jag provat 5 av deras öl och dom håller väldigt hög klass, träffade Christian på ölbutikken igår och fick prova fat cat på fat mycket gott och välhumlat.

Tomas sa...

Det är ju GourmetBryggeriet som brygger Ølfabrikkens öl numera. GB är ju inte direkt kända för att göra intressanta öl, så när det meddelades för ett par år sedan att de gick in som delägare i ØF så såg man ju vad som var på gång. När de sen köpte ut även Christian Skovdal Andersens del så var det bara att inse att det inte var lönt att köpa någon öl från dem längre.

Däremot så såg man ju fram emot Christians nya projekt, och det jag har smakat av Beer Here har hittills levt upp till förväntningarna.

Anonym sa...

Alltid lika roligt att läsa diskussionen om burkarna...

Den Porter som folk druckit på den gamla 50cl flaskan runt om i Sverige var bottle-conditioned 2005:or, alltså den var redan vällagrad och mycket mogen... så att jämnföra dessa rakt mot varandra är missvisande

När jag möte Christian första gången förälskade jag mig i Portern och precis som Fredrik skriver håller burk-portern fortfarande väldigt högklass och är en personlig favorit och nu till ett rejält mer tillgängligt pris

Jonas Danielsson
Brill & Co

Gyllenbock sa...

Tyvärr hann jag aldrig smaka något från gamla Ölfabrikken. Låter väldigt trist med deras utveckling efter konkursen.

Portern blir jag nyfiken på.

Anonym sa...

Den "gamla" ölfabrikken porter var ågot väldigt speciellt som jag hade turen att dricka några gånger. En porter med enorm lenhet och fyllighet med en sagolik balans i smakregistret. Skulle inte beskriva burkvarianten på samma sätt. Har iofs bara druckit burken en gång och fick då betala runt 60 kr på krogen, vilken ändå kändes rätt prisvärt eftersom det inte var en dålig porter problemet är ju att förväntningarna ligger på nivå med den "gamla"

Anonym sa...

Någon som testade Ølfabrikken Jule Ale när den fanns på bolaget i vintras eller som provat den rätt nya Ølfabrikken APA? Tycker de håller klassisk Ølfabrikken-klass trots att de bryggdes efter att Christian slutat. Burkarna är en ny touch som man kan jämföra eller inte jämföra med de gamla flaskorna. Tycker i alla fall att de har ett attraktivt prisläge med priser från 55 kr på krogen.

Sen kör vi givetvis också Christians nya Bere Here för den som föredrar det! :)

Vänliga hälsningar,

Marc på Brill

Anonym sa...

MARC..... BEER HERE!!!!

*SMACK..ZAAP... kontorsstol flyger

Anonym sa...

Nyttigt inlägg!

Jo, visst var det nog så att Ölfabrikkens öl, främst portern hade fått tid att gosa till sig. Burkvarianterna är kanhända utskolade lite väl tidigt :-)

Jule Ale var årets julöl, en kanonbrygd!

dempa sa...

Jag har druckit portern på burk, och visst kan den sägas vara prisvärd. Den kostar ju inte många kronor och är ändå klart godkänd.

Det jag opponerar mig emot är att pale ale'n är så dålig på burk. Knappt nån humle alls. Och det gör så ont när den var så god förr.
Så att vissa krogar tar uppemot en hundring för en sådan öl, det får mig att reagera ;)

Men, ett stort tack för att Brill och andra ölimportörer för att ni fortsätter ta in sjyssta grejer till såna som oss, vad skulle vi göra utan er? Beer Here låter mucho intressanto.

Anonym sa...

Ja, en eloge till Brill - starkt jobbat - vi är så glada över möjligheterna som ges.

Anonym sa...

Det är vi som ska tacka er för att vi får vara ölnördar tillsammans med er! :)

Magnus Bark sa...

Jag drack deras Jule Ale 2008 och tyckte den var ruskigt bra - 4,2 i betyg.

Suckerocommersis Carlsbergensis sa...

De gick inte i konkurs. Gourmetbryggeriet (dvs Carlsberg i praktiken) köpte upp Ölfabrikken och lade ned dem samma vecka i princip. Burkölet bryggs nu på Harboe, och då kanske man begriper huruvida det låga priset samt tillika undermåliga kvalitén är ett faktum.

 
dempabeer ©2009
Design by Daniella Weiler